Prestatiedruk is een toenemend probleem binnen het onderwijs. De mentale gezondheid van leerlingen is in de afgelopen 20 jaar afgenomen. Meisjes ervaren over het algemeen meer prestatiedruk dan jongens. Hoe hoger het schoolniveau, hoe meer prestatiedruk leerlingen voelen. En hoe hoger het leerjaar, hoe hoger de druk wordt ervaren. Docent Amanda Renders onderzocht in 2024 de stressfactoren voor prestatiedruk binnen onze school. Zij ging hiervoor o.a. in gesprek met leerlingen én ouders uit het ouderteam.
Een derde van de brugklasleerlingen gaf bijvoorbeeld aan dat ze stress ervaren doordat ouders hun cijfers in Magister kunnen bekijken en vaak sneller het cijfer zien dan zijzelf. Ook bleek uit het onderzoek dat de training leren-leren die alle brugklassers krijgen niet voor iedere leerling voldoende is. Alle resultaten van het onderzoek werden met collega’s gedeeld tijdens studiedagen. Dit onderzoek is het startpunt van een bredere aanpak om prestatiedruk binnen onze school te verminderen.
