Skip to content

Sondervick College wint Grand Challenge 2022

Middelbare scholieren van de Brainportscholen uit de regio konden ook dit jaar weer meedoen aan de Grand Challenge. Dit keer kregen zij de uitdaging om een innovatieve oplossing te bedenken voor de vraag ‘Wat eten we over 20 jaar?’.

Presentatie voor de jury
Vrijdag 10 juni presenteerde middelbare scholieren (op basis van voorselectie door de scholen) hun ontwerpen en ideeën bij de Phood Farm, Eindhoven. Scholieren van vijf Brainportscholen accepteerden de uitdaging om na te denken over hoe onze voedsel productie efficiënter kan en hoe wij de productie processen kunnen verbeteren om verspilling tegen te gaan. Daarnaast dachten ze na over welke technologieën ingezet zouden kunnen worden en natuurlijk over hoe voedsel er over twintig jaar uit zal zien. In het kort: Wat eten we over 20 jaar? De scholen leverden uiteindelijk ieder twee teams op die in de finale de strijd aangingen met elkaar.

Drie juryleden (Business Developer en Onderwijscoördinator, Anne Terhorst van Foodtech Brainport, Sr. projectleider Lianne van de Wittenboer van Brainport Development en Jos Hakkennes, oud-directeur van Phood Farm, Eindhoven) beoordeelden de presentaties op niveau, methodiek, originaliteit, haalbaarheid, innovativiteit, creativiteit, techniek en psychologie.

Winnaar categorie onderbouw
De jury riep team 1 van het Sondervick College uit tot winnaar in de categorie onderbouw. Marlie, Gwenn, Lynn en Valerie uit hv1c onderzochten verschillende onderdelen door middel van interviews. Zij stelden de vraag of mensen insecten willen eten in de toekomst Mensen zullen meer groenten en kweekvlees gaan eten. Ook onderzochten ze hoe verpakkingen duurzamer kunnen. Al met al werden er leuke innovatieve ideeën gepresenteerd. Het Jan van Brabant werd uitgeroepen tot winnaar in de categorie bovenbouw.

De winnaars ontvingen een kleine attentie voor het meedoen. Alle presenterende leerlingen ontvingen bovendien een officieel deelnamecertificaat.

Wat is een brainportschool?
Brainportscholen werken structureel aan de ontwikkeling van 21st century skills en de verbinding met de omgeving. Ze werken intensief samen met bedrijven in de regio om zo bij jongeren een onderzoekende en ondernemende houding aan te leren. Dit wordt gedaan door middel van inhoudelijke projecten met een levensechte context. Voor bedrijven en instellingen moet er ook een aantoonbare duurzame meerwaarde worden gedefinieerd. De Grand Challenge sluit mooi aan bij de doelstellingen van de Brainportscholen omdat onderzoeken, ontwerpen en ondernemen hierin bij elkaar komen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email