Nieuw beleidsplan ondersteuning
Home > Over het Sondervick > Nieuw beleidsplan ondersteuning
In 2024 kwam er een nieuw beleidsplan ondersteuning. Een belangrijke stap in de ondersteuning van onze leerlingen. Tot nu toe lag de focus vooral op zware ondersteuning. Vanaf komend schooljaar willen we ondersteuning beschikbaar maken voor alle leerlingen met als uitgangspunt: een sterke basis vermindert de behoefte aan zware ondersteuning.
Een Schoolbrede Aanpak: swPBS
We werken volgens het principe van Schoolwide Positive Behavior Support (swPBS). Dit betekent dat we pro-actief inzetten op een positief en veilig schoolklimaat waarin leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt. Uit gesprekken met collega’s bleek dat zij vooral normen en waarden, omgang met elkaar, gedragsverwachtingen en groepsgedrag/dynamica belangrijk vinden. Deze inzichten zijn meegenomen in het plan.

Hoe ziet onze ondersteuning eruit?
We bieden ondersteuning op drie niveaus:
Basisondersteuning
De vakdocenten en mentoren spelen een centrale rol in de begeleiding van leerlingen. Zij zorgen niet alleen voor een goede leeromgeving, maar helpen ook bij studievaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Voorbeelden:
- Leren-leren en studievaardigheden
- Plannen en organiseren
- Positief pedagogisch klimaat
- Mental health lessen
- Didactische ondersteuning (remedial teaching)
Lichte ondersteuning
Soms is er extra ondersteuning nodig. De leerlingcoördinator en intern begeleider helpen dan de vakdocenten en mentor. Ook kunnen de orthopedagoog en ondersteuningscoördinator betrokken worden.
Voorbeelden:
- Individuele gesprekken met leerlingcoördinator of interne begeleiding
- Trainingen zoals faalangstreductie, examenvrees en sociale vaardigheden
- Begeleiding in kleine groepen (bijv. dyslexie of NT2)
- Inloopspreekuur bij Schoolmaatschappelijk Werk (Lumens)
Zware ondersteuning
Als een leerling intensieve begeleiding nodig heeft, zetten we maatwerktrajecten in. Dit gebeurt in samenwerking met interne begeleiders, orthopedagogen en soms externe specialisten.
Voorbeelden:
- Coachtrajecten (intern en via externe partners zoals Lumens)
- Individuele Onderwijsvoorziening (IOV)
- Begeleiding vanuit GGZE en het Zorg Advies Team (ZAT)
Samenwerking en kwaliteit
We werken nauw samen met ouders, externe instanties en de gemeente om de beste ondersteuning te bieden. Door regelmatige evaluaties en overlegmomenten blijven we de kwaliteit van onze ondersteuning waarborgen.
