Skip to content

Oliver

“Het Sondervick College is een school van kansen”

Hoewel Oliver Myers eigenlijk docent Engels op een stadsschool wilde worden, koos hij toch voor het Sondervick College. Een schot in de roos, want de leerlingenpopulatie blijkt perfect bij hem te passen. De mix van stads en plattelands zorgt voor een open sfeer en dat bevalt hem goed. “Vertrouwen geven is het belangrijkste in het docentschap.” 

“Het Sondervick College is een school van kansen. Als docenten gaan we heel ver om leerlingen te helpen om hun doelen te behalen. Soms misschien wat té ver, want de verantwoordelijkheid voor het leerproces ligt uiteindelijk bij de leerlingen zelf. Maar wij blijven kansen zien en manieren zoeken om hen toch over de streep te trekken. We zien de echte potentie van leerlingen. Al komt het ook voor dat iemand me verbaast en dat ik hem of haar stiekem toch onderschat heb. Die verrassende groei vind ik heel mooi om te zien.” 

Tweetalig onderwijs

“Naast docent Engels ben ik coördinator van het tweetalig-onderwijs (tto). Ik ben native English speaker, dus het tweetalig onderwijs past goed bij mij. Ik zie het echt als mijn kindje en ik vind dat het tweetalig onderwijs onze leerlingen veel kansen biedt. Zeker in een land dat zo internationaal georiënteerd is als Nederland. Ik ben ook mentor van een tto-brugklas, omdat ik graag een eigen klasje heb met leerlingen die ik nog een beetje kan kneden. Als mentor geef ik hen dingen mee die belangrijk zijn voor hun hele schoolcarrière. Op school gaat het nu eenmaal niet alleen om vakken volgen: persoonlijke ontwikkeling is net zo belangrijk. Respectvol omgaan met elkaar, kritisch leren denken en het onderbouwen van meningen zijn bijvoorbeeld belangrijke vaardigheden, die ze hun hele leven nodig hebben.” 

Verbonden

“In mijn vak draait het allemaal om vertrouwen. Mijn leerlingen kunnen erop rekenen dat ik altijd het beste met hen voor heb. Ik help hen ook om in zichzelf te geloven en te geloven dat het weer goedkomt als het even iets minder loopt. Zelfvertrouwen zie ik als een voorwaarde om succesvol te zijn. Ik ben mezelf, ben oprecht en laat leerlingen zien dat ik ook maar gewoon een mens ben. Net als zij. Ik durf mezelf voor gek te zetten en dat werkt aanstekelijk. Daardoor komen ze bij mij met vragen die ze liever niet met hun ouders bespreken. Ze kunnen me altijd vertellen wat ze voelen en waar ze hulp bij nodig hebben. Ik voel me echt verbonden met mijn leerlingen.”