Skip to content

Marloes

“Je mag op school veel zelf ondernemen”

Marloes wist zeker dat ze tweetalig onderwijs wilde gaan doen en de sfeer op het Sondervick College voelde meteen goed. Dat maakte de keuze voor haar middelbare school makkelijk. Inmiddels zit ze in vwo-4, is ze lid van de leerlingenraad en heeft ze grote plannen voor de toekomst. “Er wordt goed naar ons geluisterd.”

“Voor mij was de overstap naar de middelbare school niet echt spannend. Ik zag het vooral als een nieuw avontuur waar ik veel zin in had. Ik maakte snel vrienden en ik had een fijne mentor. Bovendien werd ik lid van de leerlingenraad en deed ik mee aan uitwisselingen met buitenlandse leerlingen. Ik logeerde een paar dagen bij een Duits gastgezin en we waren zelf gastgezin voor een Indonesische leerling. Daar heb ik goede vrienden aan overgehouden.”

Ondernemend
“Het fijne van het Sondervick College is dat je veel zelf mag ondernemen. Heb je een idee, dan kun je daarmee zo terecht bij een docent of de onderwijsmanager. Als je durft te vragen, dan is er veel mogelijk. Zo paste ik samen met een andere leerling het leerlingenstatuut aan. We overlegden met de schooldirecteur over de kledingvoorschriften en stelden daar nieuwe regels voor op. Als leerlingenraad praten we nu over het opzetten van een bibliotheek waar leerlingen in stilte kunnen leren of relaxen. Die plannen bespreken we later met de schoolleiding. Ze proberen altijd iets te doen met onze ideeën. Niet alles kan altijd, maar dan leggen ze wel goed uit waarom dat niet kan.”

Ambitie
“Dat ik inmiddels goed Engels spreek, komt me later vast goed van pas. Ik wil graag in musicals gaan spelen en daar zijn in Engeland meer mogelijkheden voor. Een andere optie is dat ik technische geneeskunde ga studeren. Een andere wereld, maar ook daarin is de Engelse taal heel belangrijk. Ik kan alle kanten op!”