Skip to content

Fenneke

“Verbinden is de kern van mijn werk”

Fenneke Minkels is helemaal thuis op het Sondervick College. Haar werk en haar collega’s voelen als een warm bad. Als ondersteuningscoördinator zorgt ze dat leerlingen de hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

“Onze leerlingen hebben verschillende soorten ondersteuning nodig. Op sociaal-emotioneel gebied, maar ook bij meer praktische zaken zoals leren plannen. In ons ondersteuningsteam zitten de orthopedagoog, de intern begeleider, de leerlingcoördinator en de verzuimcoördinator. Vanaf schooljaar 2024/2025 werken we met een nieuw ondersteuningsplan. We bieden ondersteuning op drie niveaus: groen voor de hele klas, oranje voor kleinere groepen en rood voor leerlingen die specialistische hulp nodig hebben. In ons nieuwe plan zetten we in op groen. We gaan preventief aan de slag om te voorkomen dat leerlingen in het oranje terechtkomen. Zo krijgt elk leerjaar lessen over een specifiek onderwerp, gegeven do or partners als Novadic-Kentron, Lumens, GGD en HALT. De onderwerpen variëren van weerbaarheid tot leren leren. Met dit plan doen we wat we al langer wilden doen: teruggaan naar de basis en ondersteuning bieden aan álle leerlingen. Hierin hebben we grote stappen vooruit gezet.” 

Ambitie

“Ons nieuwe ondersteuningsplan is ambitieus, omdat we verantwoordelijkheden gaan verleggen. Voorheen haalden we een leerling met ondersteuningsbehoefte uit de klas en ging de ondersteuning individueel aan het werk. Daarna kwam het kind terug in de klas en waren we vaak weer terug bij af. Nu blijft de leerling zoveel mogelijk in de groep en gaan we binnen het klassysteem met hem of haar werken. Logisch, want de basisondersteuning van onze leerlingen bestaat uit docenten en mentoren. Samen met de intern begeleider bekijken zij hoe ze leerlingen kunnen helpen. Dat is passend onderwijs.”  

Verbonden

“Ik ben de hele dag bezig met verbinding zoeken. Ik werk nauw samen met mijn collega’s, met andere scholen en met partners in de Veldhovense gemeenschap. Van gemeente tot zorgorganisaties en van middelbare scholen tot Ons Middelbaar Onderwijs. Samen met al die partijen bekijk ik hoe we leerlingen die vastlopen weer op weg kunnen helpen. Samen zorgen we dat leerlingen op de juiste plek terecht komen. Ik krijg er veel energie van als ons dat lukt, op welke plek dat ook is. Zolang het met het kind maar goed gaat, want daar draait het om.”