Skip to content

Bas

“Ik blijf altijd in leerlingen geloven, ook als ze dat zelf niet doen”

Bas van den Biggelaar heeft als docent geschiedenis en schoolopleider een dubbelrol bij het Sondervick College. Hij werkt al achttien jaar op onze school en doet dat met veel plezier. “Contacten met collega’s, studenten en andere scholen vind ik inspirerend.” 

“Eén dag in de week werk ik als schoolopleider. Ik bezoek onder andere de lessen van onze stagiaires en ik houd intervisie met nieuwe collega’s. Ik ben ook lid van de Academische Opleidingsschool, de schakel tussen de lerarenopleidingen en de middelbare scholen waar studenten stagelopen. Het is ons doel om stagiaires goed te begeleiden, zodat hun stages succesvol verlopen. Natuurlijk probeer ik studenten ook aan ons te binden. Zelf liep ik ook stage bij het Sondervick College en ik wist meteen dat ik hier graag wilde blijven. Ik ben nooit meer weggegaan.” 

Verbonden

“Naast studenten begeleid ik mijn nieuwe collega’s. Ik ben er voor hen als ze tegen vragen of knelpunten aanlopen. Je kunt nog zo lang docent zijn, op een nieuwe school is het nu eenmaal altijd wennen. Ik vind het heel leuk om samen te werken met nieuwe collega’s en studenten en als schoolopleider heb ik veel contact met andere scholen en opleidingen. Die persoonlijke verbindingen brengen me veel. Ze geven me de kans om steeds het gesprek over het onderwijs aan te gaan en van anderen te leren. Dat werkt heel inspirerend. Mijn eigen lespraktijk is hier beter van geworden, daar ben ik van overtuigd.”  

Verantwoordelijkheid

“Ik krijg veel verantwoordelijkheid en die neem ik ook. De schoolleiding heeft er vertrouwen in dat ik mijn taken goed invul. Vertrouwen geven vind ik heel belangrijk en daar ben ik ook richting leerlingen veel mee bezig. Positieve coaching is altijd mijn uitgangspunt. Als je focust op wat goed gaat, is het makkelijker om je mindere punten te verbeteren. Ik blijf altijd in leerlingen geloven, ook als ze dat zelf niet doen. Dat voelen ze ook, dat hoor ik van hen terug. Daarnaast geef ik leerlingen eigen verantwoordelijkheid. Ik laat hen verschillende manieren zien waarop ze kunnen leren en het is aan hen om daar een keuze in te maken. Hebben ze hulp nodig, dan sta ik dag en nacht voor ze klaar. Maar ik zeg er ook bij: ik ga pas écht hard voor je lopen als ik zie dat je je best doet. Zo wil ik zorgen dat leerlingen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leerproces nemen.”